Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016

Το κέντρο της Γης

Μια καταπληκτική παρουσίαση που την παρακολουθήσαμε όλοι ,με πολύ ενδιαφέρον!!!




Συγχαρητήρια ,Έλλη μας!!

Γρίφοι ,εξασκηση μυαλού, sudoku!

Mπορεί να τελειώσαμε τα βιβλία μας ,αλλά η γνώση δεν τελειώνει ΠΟΤΕ!!!!


Καλοκαιρινές κατασκευές



Με καλοκαιρινή διάθεση ,έτοιμα και τα φαναράκια μας!!


Ο χάρτης μας

Τελευταίες διορθώσεις και ο χάρτης μας πανέτοιμος!!

Ωραιότατος...και γεμάτοςγνώση!!



Προετοιμασία καλοκαιρινής γιορτής

<<Όπως τον Πινόκιο>>ο τίτλος της γιορτή μας και οι προετοιμασίες πολλές!!!



kids Athletics

Nαι!!!Τα καταφέραμε και στα kid΄s athletics!!!
Συγχαρητήρια παιδιά!Τι κρίμα που ήταν περιορισμένος ο αριθμός των παιδιών που συμμετείχαν...

Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016

....Μαθητικά μαργαριτάρια..."scripta manent" (τα γραπτά μένουν)

Οι παρακάτω φράσεις είναι παρμένες από γραπτά μαθητών σε διάφορα σχολεία.
Μπορεί να φαίνονται αστεία και να σας κάνουν να γελάσετε μα αν σκεφτεί κανείς ότι κάποια από αυτά τα ... μαργαριτάρια τα έχουν γράψει και μαθητές γυμνασίου αλλά και μεγαλύτεροι, μας κάνει να αναρωτιόμαστε για τη στοιχειώδη γνώση που οφείλουμε να έχουμε σαν Έλληνες...

...τα γραπτά μένουν....

Σημείωση: Η φράση «Verba volant, scripta manent» όπου στην ελληνική γλώσσα αποδίδεται ως "τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν", είναι λατινική παροιμία που συμβουλεύει την αξία που έχει ένα γραπτό κείμενο που δεν μπορεί ν΄ αμφισβητηθεί έναντι του προφορικού λόγου που μπορεί αντίθετα ακόμα και να ανακληθεί ή να διαψευστεί.


  • «Εσπεριδοειδή σαν τα πορτοκάλια είναι και τα μαντολίνια, αλλά πιο μικρά και με φλούδα που βγαίνει εύκολα» (γραπτό από μαθητή γυμνασίου- Αθήνα, 1992 ) (αντί να γράψει ο μαθητής "μανταρίνια", σημείωση: το μαντολίνο είναι έγχορδο μουσικό όργανο)
  • «Ο Κωνσταντίνος Καντάφης ήτανε Έλληνας ποιητής που γεννήθηκε στη Λιβύη της Αλεξάνδρειας»
    (αντί να γράψει ο μαθητής "Ο Κωνσταντίνος Καβάφης... γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου")
  • «Στην αρχαία εποχή δεν υπήρχαν ξένες χώρες γι' αυτό δεν έχουν βρει οι αρχαιολόγοι αρχαία διαβατήρια»
  • «Όταν ο Οδυσσέας γύρισε πίσω στην Ιθάκη, βρήκε τους είκοσι ανεμιστήρες και την Πηνελόπη να τους δουλεύει στο φουλ» (από διαγώνισμα στην Ιστορία, γυμνάσιο της Κορινθίας, 1989)
    (αντί να γράψει ο μαθητής "μνηστήρες", για το υπόλοιπο κείμενο,...ουδέν σχόλιον)
  • «Όταν ο Χριστός ήτανε μικρός, ο πατέρας του ο μαραγκός Ιωσήθ, το φώναζε Χρηστάκη»
    (αντί να γράψει ο μαθητής "Ιωσήφ", για το υπόλοιπο κείμενο,...ουδέν σχόλιον)
  • «Την Οδύσσεια την έγραψε ο Οδυσσέας. Την Ιλιάδα ο Ηλιάδης» (Από διαγώνισμα Β' τάξης γυμνασίου της Λαμίας, 1969)
  • «Ο Κορινθιακός Κόλπος ευρίσκεται τελείως κατά μήκος»
    (Από γυμνάσιο της Πάτρας, 1988)
  • «Η βαρύτητα είναι πιο δυνατή το Φθινόπωρο. Τότε βλέπουμε τα μήλα να πέφτουν ομαδικά»
  • «Το παιδί που οι γονείς του είναι από την Ύδρα, λέγεται Υδρογόνο»
  • Ενεργητική φωνή: Κυνηγάω τον λαγό. Παθητική φωνή: Ο λαγός µε κυνηγάει. (γυµνάσιο)
  • Η μπανάνα στα ελληνικά γράφεται όπως και στα αγγλικά, δηλαδή µε ένα µπα και δύο να. (γυµνάσιο)
  • Τα 6 χαρακτηριστικότερα ζώα του Βόρειου Πόλου είναι 3 αρκούδες και 3 φώκιες. (γυµνάσιο)


ΑΡΣΕΝΙΚΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ -ος

Αρσενικά ουσιαστικά σε –ος

(προπαροξύτονα)       
 Τα αρσενικά προπαροξύτονα σε –ος άλλοτε κατεβάζουν τον τόνο στη γενική του ενικού και γενική και αιτιατική του πληθυντικού αριθμού ( π.χ. Ο κίνδυνος, του κινδύνου, των κινδύνων, τους κινδύνους)
και άλλοτε όχι.(π.χ. ο ανήφορος, του ανήφορου, των ανήφορων τους ανήφορους)
Δεν κατεβάζουν τον τόνο κυρίως:
v  οι σύνθετες και οι πολυσύλλαβες λέξεις π.χ. ο λαχανόκηπος, του λαχανόκηπου, των λαχανόκηπων, τους λαχανόκηπους                       
v  και τα κύρια ονόματα(δηλ. βαφτιστικά, οικογενειακά, τοπωνύμια)
           Π.χ. ο Αλέξανδρος του Αλέξανδρου,
                   ο Γρηγορόπουλος, του Γρηγορόπουλου,
                   ο Ασπρόπυργος, του Ασπρόπυργου

Και κάτι  παραπάνω : Οι τρισύλλαβες τοπωνυμίες(ονόματα τόπων) συνήθως κατεβάζουν τον τόνο στη γενική. π.χ. ο Όλυμπος   του Ολύμπου,  ο Βόσπορος του Βοσπόρου.
Κατεβάζουν τον τόνο  τα ονόματα των Αγίων και των ιστορικών προσώπων. π.χ. οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου.
Κατεβάζουν τον τόνο τα ονόματα των μηνών. π.χ. ο Ιανουάριος του Ιανουαρίου,
ο Μάρτιος του Μαρτίου κλπ.
Κατεβάζουν τον τόνο τα οικογενειακά ονόματα των γυναικών π.χ. η κα Παπαδοπούλου, η κα Σιδηροπούλου κλπ.




  1. Συμπληρώνω τα κενά με τις λέξεις των παρενθέσεων, τονίζοντας στη συλλαβή που πρέπει.

v  Στο τέλος του _____________________ (διάδρομος) υπάρχει μια κρεμάστρα όπου είναι κρεμασμένο το παλτό του ___________________ .(δάσκαλος)
v  Τα φύλλα του __________________ (πλάτανος) ο αέρας τα μάζεψε στην άκρη του ________________________ .(αυλόγυρος)
v  Τα μέλη του _______________ (σύλλογος) «Η ΦΥΣΗ» καθάρισαν τους ____ ________________ (ανθόκηπος) της πλατείας.
v  Οι Έλληνες με τους _______________________ τους (σύμμαχος) επιτέθηκαν κατά των ______________________τους .(αντίπαλος)
v  Ο Νομάρχης έδωσε εντολή στους ____________________ (δήμαρχος) να καταγράψουν τα αιτήματα των __________________ (κάτοικος) και να του τα μεταφέρουν γραπτά.
  1. Σύμφωνα με το ουσιαστικό «ο άνθρωπος» κλίνω το ουσιαστικό «ο έμπορος» και σύμφωνα με το ουσιαστικό «ο αυλόγυρος» κλίνω το ουσιαστικό «ο νερόμυλος»

Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.
ο   άνθρωπος
Ονομ.
οι     άνθρωποι
Γεν.
του ανθρώπου
Γεν.
των   ανθρώπων
Αιτιατ.
τον άνθρωπο
Αιτιατ.
τους ανθρώπους
Κλητ.
-    άνθρωπε
Κλητ.
-      άνθρωποι




Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.
ο έμπορος
Ονομ.
οι έμποροι
Γεν.

Γεν.

Αιτιατ.

Αιτιατ.

Κλητ.

Κλητ.





Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.
ο    αυλόγυρος
Ονομ.
οι      αυλόγυροι
Γεν.
του αυλόγυρου
Γεν.
των   αυλόγυρων
Αιτιατ.
τον αυλόγυρο
Αιτιατ.
τους αυλόγυρους
Κλητ.
-    αυλόγυρε
Κλητ.
-     αυλόγυροι




Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.
ο νερόμυλος
Ονομ.
οι νερόμυλοι
Γεν.

Γεν.

Αιτιατ.

Αιτιατ.

Κλητ.

Κλητ.



Θεωρία και Ασκήσεις με κατηγορούμενο



Παρουσίαση με παραδείγματα
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/methodos.htm

Ρήμα, Υποκείμενο, Αντικείμενο, Κατηγορούμενο.
Υποκείμενο: Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «ποιος; ποια; ποιο; ποιοι; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση ονομαστική είναι τουποκείμενο του ρήματος της πρότασης. Π.χ. Ο Νικόλας παίζει ποδόσφαιρο. Ερώτηση: Ποιος παίζει; Απάντηση: Ο Νικόλας. (υποκείμενο)
Αντικείμενο: Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «τι; ποιον; ποια; ποιο; ποιους; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση αιτιατική είναι τοαντικείμενο του ρήματος της πρότασης. Π.χ. Ο τεχνίτης(ονομαστική) επισκευάζει τη βρύση(αιτιατική). Ερώτηση: Τι επισκευάζει; Απάντηση: Τη βρύση. (Αντικείμενο, αιτιατική).
Κατηγορούμενο: Η λέξη που δίνει μια ιδιότητα στο υποκείμενο του ρήματος είναι το κατηγορούμενοΤο κατηγορούμενο βρίσκεται στην ίδια πτώση με το υποκείμενο του ρήματος, δηλαδή στην ονομαστική. Έτσι το ξεχωρίζουμε εύκολα από το αντικείμενο που είναι σε πτώση αιτιατική. Το κατηγορούμενο μπορεί να είναι: ουσιαστικό, επίθετο, μετοχή. Τα ρήματα που συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο λέγονται συνδετικά.
Τέτοια ρήματα είναι: γίνομαι φαίνομαι, είμαι μοιάζω, διορίζομαι, απομένω, βρίσκομαι, γεννιέμαι, μένω, πεθαίνω, στέκομαι, λέγομαι, υπηρετώ, φυτρώνω, αποδεικνύομαι, δείχνομαι, θεωρούμαι, λογαριάζομαι, εκλέγομαι, νομίζομαι, παρουσιάζομαι, ονομάζομαι, αναγνωρίζομαι, ανακηρύσσομαι, κληρώνομαι, ζω, χειροτονούμαι κλπ.
Πχ. Η Νίκη έγινε γεωπόνος. Ερώτηση: Τι έγινε η Νίκη; Απάντηση: γεωπόνος (Κατηγορούμενο). Είναι στην ίδια πτώση (ονομαστική) με το υποκείμενο     «Η Νίκη» και του δίνει κάποια ιδιότητα: γεωπόνος.